lördag 28 juni 2008

Det andra Sydafrika


Härom dagen träffade jag Anna. Hon har också hängt en del i Sydafrika, men som voluntär har hon rört sig lite mer i det svarta Sydafrika. Hon berättar för mig om en misshandlad flicka som dog i hennes armar. Hon berättar om en narkotikapåverkad pojke som fick snedtändning. Och hon berättar om en man som hängde vid fel soppkök och hade hängt med fel flicka. Han blev avrättad mitt framför ögonen på henne. Hon blev nedstänkt. Anna såg det våldsamma Sydafrika man läser om i dagspressen. Det såg aldrig jag. Jag gjorde som man ska. Körde bil i städerna med låsta dörrar. Stannade inte för rött ljus på natten. Det är jag ganska glad för. Men det kändes lite ytligt att prata kitesurfing efter hennes historier ...

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer: