lördag 25 oktober 2008

Fråga kitesurfinginstruktören VI

Jag fick en fråga om hur man hanterar kiteutrustning och övervikt när man reser ... Går flygbolagen fortfarande på kitebagar som ser ut som golfbagar? Är det ens lönt att försöka komma in under 20kg med bräda, sele, 2 kites och lite kläder? Känns knappt ... Hur gör ni/du?

Så länge du checkar in utrustningen i en quiver bag modell "golfbag" så har ju den samma vikt och mått som en vanlig golfbag. Då håller man sig till de yttre regler som flygbolagen ställer och det är ju vikt och volym du betalar för. Jag vet inte om flygbolagen går på att det är en golfbag eller inte, jag brukar säga att det är en golfbag, inte att det är golfutrustning, då har jag ju inte ljugit.

Däremot är det svårt att komma under 20 kg med all utrustning. I somras till Sardinien vägde mitt bagage 35 kg. Det innehöll två drakar, två brädor och lite kläder. I våras när jag åkte hem från Sydafrika hade jag 50 kg ... och behövde inte betala övervikt. Så det är förstås väldigt godtyckligt. Jag tycker att det brukar vara bra att checka in tidigt. Det känns nämligen som om de blir knussligare ju närmare utgångens stängningsdags man kommer.

Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: