tisdag 23 december 2008

Hávamál på Afrikaans

Jag har länge undrat över genesen till de starka Cape Doctor-vindarna. Jag tycker att det är fascinerande att det kan vara stiltje på morgonen för att sedan omkring lunch gasa på till vindstyrkor över 30 knop, vilka sedan fortsätter långt in på natten. Det känns inte som de system för sjöbris jag känner till. Inte heller är det passadvindar.

André är lokal fiskare och vindsurfare. Jag tänker att han borde ha bra koll på vindarna. Jag börjar med att fråga om han känner till hur det hela hänger ihop. Han svarar på något annat. Jag spetsar till frågan och ställer den igen. Han gör en lång utläggning om något annat. Jag tänker till, formulerar om frågan och ställer den igen. Han gör en bestialiskt lång utläggning … om något helt annat.

Jag misstänker att den gamla fornnordiska litteraturen inte är översatt till afrikaans ännu. Jag misstänker att André aldrig hört talas om Hávamál. Men om jag kunde översätta en av dikterna skulle det vara:

Om en ovis man kommer ut bland folk,
Helst bör han då hålla tyst;
Ingen vet att han ingenting kan,
Om han inte mäler för mycket.

Inga kommentarer: