onsdag 31 mars 2010

Kiterapporten

Till nyaste numret av Search Magazine har jag skrivit ihop en kiterapport. Om du inte hittar tidningen på webben eller i någon surf- eller sportbutik, kommer texten för säkerhets skull också här:

Kitesurfingrapporten

Välkomna till Search Magazines första kitesurfingrapport! Här berättar vi om vad som är på gång inom svensk kitesurfing. Sporten organiseras av ett antal klubbar och en massa eldsjälar. Jag som fått äran att skriva är både eldsjäl och klubbengagerad. Eldsjäl genom den kitecamp- och kiteskoleverksamhet jag ägnat mig åt sedan 2005 och klubbengagerad som sekreterare i Stockholm Kiteboardklubb.

Så här års hittar vi ofta de svenska kitesurfarna på Australiens västkust och i Sydafrika. Själv har jag min första vinter i Sverige sedan 2005 och det har förstås lett till mindre kajtande än normalt. Jag har inte varit på vattnet sen i november och lyckats missa varenda dag med vind och vågor. Det beror inte på bristande abstinens, tro mig, men kanske på köldfobi. Det finns flera stenhårda kitesurfare som varit i vattnet många gånger i vinter, titta bara på bilden från den 15 december. Min gamla lärare hade kanske rätt ändå – det finns inget dåligt väder, det finns bara dåligt neopren … eller hur det nu var.


Foto: Jens Utbult. Christian Bergström riggad för en session på Torö den 15 dec 2009.

Fimbulvintern har bidragit till att snökajtandet nått helt nya delar av landet. Det har kajtats på sjöar i Halland, fält i Skåne och i skärgården i Blekinge. Snökite är på frammarsch och har till och med fått vara med och profilera Östersund som Vinterstaden. Därför kommer vi att se Snowkiteevent Östersund, SKEOSD, den 25-28 mars. Vill du ha fler snökitetävlingar har du också Red Bull Ragnarok i Haugastol i Norge den 15-18 april.

Det är riktigt kul att vi har svenskar på den internationella tävlingsscenen. Mike Blomvall vann 2009 års sista deltävling i KPWT i Marocko. Erika Lindberg placerade sig på sjunde plats i damernas PKRA. Snart drar årets säsong igång och inför den får vi hoppas på nya resultat från Mike, men också från Anton Liljegren, som planerar att köra den nya europeiska touren.

Ännu roligare är det att vi har en svensk kitetour på gång. Det första eventet sker i Rågelund i Halland den 8-9 maj. Nästa stopp blir i Haga Park på Öland den 5-6 juni. Mer information om kitetouren kommer, men räkna med freestyletävling, courseracing och festligheter.

Mycket är roligt inom kitesporten just nu, men det finns också tråkiga saker. Det finns krafter som vill förbjuda kitesurfing inom vissa områden. Men i samband med att det bildas klubbar och att allt fler organiserar sig för att kämpa för vår sport, finns det gott hopp. Skånes kitesurfklubb, som bildades i somras, har redan 320 medlemmar. Varbergs surfklubb har inlett en dialog med kommun och länsstyrelse om de lokala förslagen till begränsningar. Stockholms kiteboardklubb lyckades avfärda ett uppkommet förbud efter att ett kitesurfande rötägg flera gånger kört in i badzonen.

Snart är plusgraderna tillbaka och vattensäsongen börjar på allvar. Den 1-2 maj firas traditionsenligt premiären med en Kick-off i Habo Ljung, Skåne. Under dagarna kan man delta i freestyletävlingen Habo Kite Jam och provköra nyheterna för säsongen. Ses vi inte där, ses vi kanske någonstans i Stockholms skärgård! Så fort det är plusgrader och vind kommer åtminstone jag att ha en drake i luften och en bräda under fötterna.

Johan Ekroth

PS. Något på gång i kitevärlden? Maila mig och berätta: johan@chohoo.com DS.

Inga kommentarer: