torsdag 6 januari 2011

Den sista manliga initiationsriten


Jag är kille. Alltså ska jag gilla att grilla. Jag förmodas kunna konsten bara genom min genetiska sammansättning. Nu kommer ett erkännande som gör att hela min manliga könstillhörighet kan ifrågasättas: Jag har aldrig gillat att grilla.

Men så plötsligt hände något. Jag landade i Australien och ställdes framför en gasoldriven grillbänk: Jag kände direkt något possessivt med min plats bakom grillen. Ville liksom inte släppa den från mig. Med grillbänken framför mig och de rejäla grillbesticken i händerna byttes grillförlägenhet till grillsjälvförtroende. Med gasvreden byttes grilluppgivenhet till grillkontroll. Och med de stora ytorna byttes grillkaos till grillogistik.

Nu känner jag mig mer komplett. Jag har inte bara passerat den sista manliga initiationsriten. Jag har fått en ny hobby ... och en ny pryl på önskelistan ... äh, jag skoja bara, jag vet ändå inte var jag skulle förvara den.

2 kommentarer:

Andreas sa...

Eller hur! Jag tror det ligger mycket i den stora ytan som man utan problem kan husera på med, precis som du säger dubbel uppsättning verktyg. Rejäla verktyg ska det vara också... Weber rockar!

Johan Ekroth sa...

Precis! Bara man nördar in sig tillräckligt och köper rätt prylar så blir allt skoj :-)