fredag 16 januari 2009

Uppiggande fenor

Tanken var att köra en downwinder från Sunset Beach till Blouberg, men vinden verkade väl svag. Jag åkte ut för att kolla om det räckte. Precis när jag inser att detta inte kommer att gå dyker den upp. En fena. Varför ska detta alltid hända när jag inte har tillräckligt med vind? Även om jag lärt mig att jag inte står på menyn är det svårt att inte bli nervös. Eftersom jag inte har tillräckligvind för att plana, känner jag inte för att stanna kvar och bekanta mig med fenans ägare. Jag börjar jobba draken i åttor och plöja downwind. Ett par hundra meter längre ned var det dags att åka in till stranden. Återigen kom något att blockera min väg. En till fena. Jag fortsätter att jobba draken i åttor. Efter ytterligare ett par hundra meter lyckas jag ta mig in till stranden, skaka av mig överflödigt adrenalin och inse att jag ofrivilligt påbörjat mitt livs tråkigaste downwinder. Att kajta utan vind är ju liksom alltid tråkigt – även om lite odefinierade fenor alltid piggar upp.

Inga kommentarer: