torsdag 6 november 2008

Fyrapunktsprogram för Försvaret

Jag har ju egentligen tänkt att bloggen ska handla om kitesurfing och surfliv, och inget annat än just kitesurfing och surfliv. Men med DNs debattartikel om hur karriärstyrda officerare skapar ett inkompetent försvar kan jag inte låta bli. Det är ju ingen nyhet. Det hade ni kunnat få reda på om ni frågade mig för fem år sen. Jag skulle alltså doktorerat istället för att sluta min tjänst på Försvarsmaktens högkvarter för att bli kitesurfare. Fast det passar ju inte in på min filosofi: Tar det emot? Ge upp!
Nej, då är det betydligt bättre att lämna ältandet av Försvaret till dem som gillar att älta Försvaret. Mitt tips till dem är:
  1. Anorexibanta Försvarsmakten
  2. Underställ dem Armémuseum
  3. Låt dem fokusera på sin kärnverksamhet - Högvakten.
  4. Sätt några McKinseykonsulter, som helst inte ens gjort lumpen, på att utforma något nytt, något som fungerar och något som är kostnadseffektivt.
Andra bloggar om: , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Borde det inte ligga under kulturdepartementet? Musikkårer och lite högvaktspynt...

Johan Ekroth sa...

Du vill lägga dem direkt under kulturdepartementet? Tror du inte att de får lite väl hög status då? Jag tror fortfarande att det är bättre att skyffla in dem tillsammans med annan museal verksamhet ...