söndag 2 november 2008

Incidentrapportering

I fredags, då nästan gått en vecka sedan en kite flög upp på ledningarna och stoppade järnvägstrafiken under en timma, utan att vi fått reda på vad som hänt, drog jag igång en diskussion på Steffo för att få till en norm för incidentrapportering.

I stort sett alla sammanhang när det skett en olycka, blir det en utredning för att titta på vad som hände, för att kunna svara på nyfikna frågor och framförallt: hur ska vi undvika att det händer igen. Denna utredning ligger till grund när ansvariga eller talespersoner uttalar sig om vad som hänt och vad man bör göra. Inom vår sport har vi inga uttalade ansvariga eller talespersoner - vi är däremot alla sportens ambassadörer. Även om jag inte hänger så mycket i Varberg, får jag svara för kiterelaterade händelser där, bara för att jag också är kitesurfare.

Jag tycker det är viktigt att kunna svara på denna typ av frågor när de kommer. Genom att visa att vi vet vad vi sysslar med, skapar det trovärdighet för sporten. Det behövs när det talas om kiteförbud på vissa stränder. Men för att svara på frågorna behövs information. Än så länge är det enda gemensamma forum vi har för att berätta sådana här saker för varandra, Steffo och Kitenation. Jag skulle önska att vi hade som rutin att redogöra för händelserna kring denna typ av incidenter (åtminstone de stora, med medialt intresse, som garanterat kommer att diskuteras).

Det känns som om Kitesverige tycker att det är en bra idé. Här kan ni läsa debatten.

Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer: