lördag 22 november 2008

Och så lite fildelning

Jag har alltid känt att något var ruttet i retoriken kring det moraliskt förkastliga att ladda ner musik och behovet av en Ipred-lag, att allt egentligen bara handlar om att skydda skivbranschen, inte artisterna. Men det var först när jag läste Jonas Almquists inlägg i debatten som jag fick kött på benen. Jag tror att skivbranschen behöver innovation om de ska överleva, inte lagar. Satsar man på komplexa lagar kommer ändå någon innovativ filur, förr eller senare, att hitta vägar runt.

Andra bloggar om: , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Han skriver:
"Sveriges upphovsmän/kvinnor säger istället Nej till Ipred via sin branschorganisation STIM."

På STIMs hemsida står:
"Musikskaparnas organisation Stim stöder regeringens förslag till genomförande av det så kallade sanktionsdirektivet eller Ipred."

Litet svårt att få det att gå ihop...
I övrigt en väldigt intressant artikel - det håller jag med om.