söndag 11 maj 2008

Nattbussäventyr nu och då

Det har varit helg och jag har åkt nattbuss. Hade förstås varit glassigt att åka taxi, men det funkar av inte rent ekonomiskt. Jag misstänker att alla som känner mig, ställer sig frågan: ”Johan på nattbuss, hur funkar det? Människan kan ju inte dricka ens ett par Jägermeister utan att somna på de mest konstiga ställen.”
Helgen gick bra. Jag sov förstås förbi min egen station, men vaknade till några stationer senare och kunde promenera tillbaka.

Men mina nattliga eskapader i Stockholms Lokaltrafik har varit betydligt mer intensiva. En gång skulle jag åka från Hötorget till Fridhemsplan (en resa på fyra stationer). Jag vaknar till när lyset släcks i vagnen. På skylten utanför står Hässelby, den gröna linjens norra ändhållplats. Efter en stund går ett nytt tåg in mot Fridhemsplan. Jag hoppar på, lutar mig tillbaka och vaknar till när lyset släcks i vagnen. På skylten utanför står Hagsätra, den gröna linjens södra ändhållplats.

Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer: