onsdag 21 maj 2008

Vem ska försvara svenskarna mot Försvaret?

"Sverige kan inte försvaras." säger min gamla chef och Sveriges ÖB, Håkan Syrén, och menar att vi inte har råd att hålla tillräckligt mycket skrot och förband igång.
"Men vem ska försvara svenskarna mot Försvaret?" säger jag och undrar om vi har råd att låta så många dö för att skydda mot ett låtsat hot. Samtidigt gråter jag en skvätt när jag läser om den dödade 19-åringen från mitt gamla hemförband.

Andra bloggar om: , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej,

Det är många saker som har gått fel i samband med dödskjutningen på Utö. Tyvärr upprepas felen år efter år....

1) AK5 är ett höghastighetsvapen. Det dödar om det träffar bålen. Offret förblöder. Flera nationer anser att AK5 är ett inhumant vapen!!

Nu har tre värnpliktiga dött pga. AK5 sedan 1995?!?! Det känns oerhört onödigt. Syfte och mål, som militärerna brukar prata om, förstår jag ej.

Det räcker att oskadliggöra fienden, inte döda!

2) Sedan kan man diskuttera det kloka i att ha en skarp stridsövning med sjö och landkrafter samtidigt. Det hela känns mycket amatörmässigt!! Man övar väl med lös amunition innan man använder skarp exempelvis. Dessutom var övningen i mitten på maj i Stockholms skärgård. Vad fanns mer i stridszonen. En AK5 kula går flera kilometer.

Minns väl min kapten under stridskjutningar. Han snitslade banan. Ingen fick befinna sig framför skottlinjen. 8 soldater på en stridsledare. En person såg / observerade hela tiden stridszonen och hade samband för omedelbart "eld upphör".

I dokumentatioen från händelsen framgår att det var rörig ordergivning????

3) Det finns alterantiv för säkra stridsövningar. Sabb Training i Huskvarna är världsledande inom det området. Med sådan utrustning går det att öva eld & rörelse. Misstag leder inte till katastrof!

Det är klart att syftet med ett militärt förband är att använda bla. eldvapen. Det innebär ju självfallet en risk. Just därför krävs stor disciplin, kunskap, rutinerade och duktiga befäl samt ÖVNING. Man kan ju fundera på vilken stridsmoral soldater får när deras kamrater skjuts ihjäl pga. slarv eller okunskap.

Jag skulle tro att AMF1 nu får svårt att hitta villiga soldater till EU eller FN uppdrag. Därmed är ju hela lumpentiden förgäves. Jag skulle aldrig åka med sådana chefer som dessa.

Jag känner starkt med den avlidnes familj! De har mist en bra och omtyckt grabb som hade hela livet framför sig. Till vilken nytta??


Hälsningar Kenneth, fd. Sergant och plutonschef för en skyttepluton i Infanteriet.