torsdag 12 juni 2008

Vardagsfascism

När jag ska in på kitepuben på Kvarnen stoppas jag av skallig man. "Jackan tack!"
"Men."
"Inga men."
"Men kan jag bara hänga in paraplyet och tröjan, så jag kan få ha jackan på?"
"Nej. Det är jackan vi vill åt."

Sen läser jag en krönika av en människa som är upprörd över att folk äter på andra ställen än sittandes på restaurang.

Sen vet jag hur upprörda en del människor kan bli om man har på sig mössa inomhus.

Sen tänker jag på hur förnedrande och påfrestande det är att flyga nuförtiden. Allra helst om man har något att göra på Heathrow.

Överallt finns de. Vardagsfascisterna. Som så fort de får en chans att hunsa andra människor, självklart tar den. Som på grund av att några galningar har sprängt lite bomber här och var i världen, ser sin chans att under säkerhetsförevändningar, hunsa resenärer helt utan pardon. Som under någon slags ordningsparoll, ska bestämma vad jag ska ha på mig inne på krogen. Eftersom jag inte gillar att hunsas, hunsade jag alltså den otrevlige garderobiären tillbaka.

"Ja ha då, här är jackan. Och så vill jag ha ett kvitto tack."

Han såg i alla fall besvärad ut när han fick skriva ut sitt första kvitto. Och självklart hade jag på mig mössa inomhus.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: