söndag 6 juli 2008

Sänglinne som marknadskommunikation


När jag var färdig med Martins säng, var jag tvungen att stanna upp. Vilket mästerverk! Kameran måste hämtas och ögonblicket förevigas. Jag tänker på vad jag fick lära mig på Handelshögskolan: You cannot not communicate. Här i betydelsen att allt ett företag gör, kommunicerar dess värderingar och laddar dess varumärke. Jag kan inte låta bli att försöka beskriva vad Chohoos val av sänglinne kommunicerar till marknaden:

Med ett genomtänkt utstuderat sätt att blanda stilar, färger och mönster inom heminredning i allmänhet och sänglinne i synnerhet, flörtar man med allt från hippiekultur till den ironiska generationen. Det här handlar inte om en säng, det är en attityd. En attityd som utstrålar självförtroende och styrka, förmodligen inte ens jämförbar med andra företag inom upplevelseindustrin. På detta vis kittlar man fantasin och retar smaklökarna hos den moderna människan. Människan som sett allt och är van vid stilren skandinavisk design. Allt signalerar att med Chohoo är det kitesurfingen som betyder något. Och man lockar med något lite fräckare, lite vassare, lite nonchalantare, lite roligare … något lite mer chohoo helt enkelt.

Det var som tusan! Vad bra det blev. Bara av att bädda sängen. Undrar vad det skulle signalerat om jag dessutom hade bäddat säck?

Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: