lördag 12 juli 2008

Tänkaren II


En gång för drygt hundra år sedan skapade Auguste Rodin ett klassiskt konstverk. Verket heter Tänkaren och föreställer en tänkande herre i en tänkande pose. Kraftigt inspirerad av Auguste ville jag skapa en modern version av klassikern. Jag använde modernt fotografi istället för brons. Jag tog en modern kille i en modern vardaglig situation. I modern tid kan man ju inte tänka utan hjälpmedel. Men man måste ju också ha uppkoppling. När Martin inte haft lyft blick och full fokus på draken, har han hängt framåtböjd över sin mobila kommunikationsplattform. Tankarna då? Har det kommit ut något storslaget? Ärligt talat så vet jag inte. Det jag har hört har mest varit svordomar över radioskugga och bristande nätteckning. Själv är jag ju lite mer lowtech och har mest funderat över om det blåser lagom, för starkt eller för svagt. Och för det krävs inga framåtlutande, grubblande poser, som kan ge upphov till stor konst.

Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: