måndag 11 februari 2008

Arabella, Robertson och Rooiberg


Det är inte så att jag är snål, det är bara så att jag inte tycker det är lika roligt att dricka vin om man ska spotta ut det efter lite gurglande. Alltså kände jag att jag borde begränsa mig – tre vingårdar och tre druvor. Vingårdarna blev Arabella, Robertson och Rooiberg, och druvorna blev Cabernet Sauvignon, min normala favorit Shiraz och den sydafrikanska druvan Pinotage. På bara en enda liten dag utökades min vinkunskap med följande:

- Det är inte alltid Shiraz är godast, men tillräckligt ofta för att få fortsätta vara min favorit
- Lagring på ekfat kan ibland göra vinet för strävt och bistert för min smak
- Robertson är det tredje största vindistriktet i Sydafrika, efter Stellenbosh och något annat som jag redan glömt
- Tre olika vingårdar, med tre olika druvsorter samt en halv flaska Rooiberg Pinotage 2006 till lunch, räcker inte som uppvärming för att gå på kitefest i Table View senare på kvällen

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: