fredag 8 februari 2008

Vågsurfing i Plettenberg Bay

För att inte bara ligga en dag och paddla, paddla och paddla utan att någonsin fatta grejen, hängde jag på Donna och John från International Surf School. De flyttade upp till varmvattnet i Plettenberg Bay för nio år sen och har drivit surfskolan tillsammans i åtta år. Donna tog tag i mig på direkten och började exercisen i ett chopp chopptempo. Ner i vattnet och plaska. Upp en kort stund för solkräm och dricka. När jag precis hämtat andan säger Donna: ”Ready for another round?”
Det var bara att kasta sig i spat igen. Efter ett tag började jag gå från att bada med bräda till att faktiskt komma upp. Donna fortsatte att jaga mig och korrigera min position, så väl att jag började komma upp på nästan varje försök. Mot slutet var jag så slut i kroppen att jag knappt orka pressa mig upp. ”Put everything together and make one last perfect go!” Ropade Donna från stranden och det var bara att paddla ut igen och göra som hon sa. Jag red vågen hela vägen in till stranden. Jag orkade le, men var för trött för att verkligen njuta av känslan.

Efter att ha ätit, druckit och sovit en stund på stranden, började jag känna en euforisk känsla sprida sig i kroppen … förstås tillsammans med känslan från värkande muskler. Jag har gått fler surfkurser och haft fler surfinstruktörer, men inga så drivna och resultatorienterade som Donna och John. Ta kontakt med dem om du verkligen vill lära dig vågsurfa i Sydafrika. Du hittar dem på:

Tel: +27 (0) 44 533 15 92
Donna: +27 (0) 826 36 84 31
John: +27 (0) 731 81 86 39
Mail: fun@surfschool.za.net

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer: