måndag 18 februari 2008

Ge mig en teckentolk!

Ibland börjar jag faktiskt fundera på om någon håller på att skicka mig en massa tecken som jag bara väljer att inte förstå. Först skulle jag ut och kajta i Big Bay för någon dag sedan. Jag hade riggat nästan allt klart och skulle bara rulla ut linorna, då jag inser att min bom är puts väck. Det var bara att packa ihop igen.

Med en lånad bom skulle jag försöka igen dagen därpå. Jag hade också lånat en ny drake eftersom jag ville testa en sjukvadrats Waroo av 2008 års modell. Jag riggade allt och sprang upp med pumpen till lägenheten. När jag kommer ner är draken alldeles mjuk. Jag lånade en pump, pumpade upp den igen och stack ut. Efter bara någon vända började draken att fladdra och tappa formen. Det var bara att packa ihop igen.

Idag hade jag alla förutsättningar rätt, hel drake, bom och vågbräda från Xelerator att testa. Jag tyckte det såg tunnt ut med vinden men valde att göra som alla sa: att rigga sjuan. Helt fruktansvärt underkrämad kastar jag mig ut bland vågorna. Vågorna är hårda här. Efter ett tag får jag förstås stryk, brädan vrider runt sig och kvar sitter förstås min redan trasiga fot. Den gör fruktansvärt ont så jag bestämmer mig för att kajta tillbaka. När jag är en bra bit utanför Big Bay ser jag något röra på sig … först hoppas jag att det är en säl … men det är en fena … jag hoppas då att det åtminstone är en delfin … men den ser inte ut som en delfin och jag saknar andningshålet på ryggen … jag bestämmer mig för att inte utforska saken vidare utan bestämmer mig helt enkelt för att bara fortsätta vidare ut. Ju längre ut jag kommer desto mer dör vinden. Jag försöker göra en ordentlig gipp och hålla kroppen ovan ytan, men eftersom det är så lite vind sjunker jag igenom. Medan jag nynnar på filmmusiken till Hajen vänder jag på brädan och börjar jobba draken upp och ner för att komma in till stranden, förstås flera hundra meter längre ner än där jag gick ut. Det var bara att packa ihop igen.

Det sista tecknet såg ut som den översta fenan …


Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kan inte stänga av rutan förens jag fått skriva mitt, wow vilken härlig bild sörru. Du har det säkert gött där! Var i South Africa är du då? :)

Anonym sa...

..som vanligt kommer jag med en lite irrelevant kommentar till din post, men jag kunde inte motstå svar på frågan "om jag tror att kitesurfa och barnmorskeri har en viss likhet":-):-)
Alltså: Oerhört svår att svara på men som barnmorska gäller det att, 1: gärna vara stegt före vid förlossning samt 2: snabbt kunna bedömma och agera i akuta situationer .

Jag får en känsla att nr 1 kan ha en viss likhet med att kit:a. Man skall väl kunna läsa av vindarna och i förväg tänka ut hur du skall navigera/kryssa..?
Nr 2 kan väl kanske ha en viss relevans ang den här posten...:-):-):-)

/Anna

Johan Ekroth sa...

Isabelle: Såklart det är gött ;-) Jag är i Kapstaden, närmare bestämt Table View, närmare bestämt Bloubergstrand, närmare bestämt Big Bay.

Anna: Irrelevansen passar ju alldeles utmärkt eftersom hela den här bloggen självklart också är irrelevant ;-) Det är väl förstås smärre skillnader i själva fackkompetensen, men du har klart en poäng ;-)