söndag 24 februari 2008

Om att läsa böcker

När jag började på universitetet överöstes jag med mängder av böcker, kompendier och papper – massor av nyttig textmassa. Eftersom det alltid var så mycket att läsa och jag skulle förmodligen inte hinna igenom alltihop, kändes det helt plötsligt väldigt okynnigt att läsa skönlitteratur. Likadant var det när jag senare började jobba som byråkrat. Då fanns det alltid en uppsjö av rapporter, branschtidningar och facklitteratur att ta sig igenom, att det fortfarande kändes okynnigt att läsa skönlitteratur. Nu är jag inte riktigt i den positionen längre, helt plötsligt känns det kul och avkopplande att läsa. Dessutom är jag glatt överraskad över att jag efter tolv år i skönlitterärt celibat, fortfarande förstår att läsa annat språk än akademiska och byråkratiska.

Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: