torsdag 2 augusti 2007

Fråga kitesurfinginstruktören

"Hej Johan.

Jag kom av en slump in på din blog när jag googlade på kitesurfning. Efter att ha sett lite filmer där man kitesurfat har jag blivit lite nyfiken på det.

Kan du berätta lite om svårighetsgraden för en nybörjare? Jag har aldrig vindsurfat som man spontant kanske skulle jämföra det med. Däremot har jag seglat andra mindre båtar, så man är inte helt borta på sjön.

Vad är det som krävs i form av talang, teknik och styrka? Och vad kostar utrustningen som behövs?

Kan man lära sig surfa på egen hand eller bör man gå kurser?

MVH Mats"


Hej Mats!

Klart jag kan svara på lite frågor, men vissa frågor är helt omöjliga att svara på. Svårighetsgraden är helt inviduell. Kajten är ju ett slags segel, så någon som har hållit på med en vindsport som segling, vindsurfing eller skärmflygning, har förstås oerhörda fördelar för att förstå hur vinden fungerar och beter sig.

Sen kommer brädkänslan. Någon som har hållit på med någon form av brädsport som surfing, wake, skate eller snowboard har förstås klar fördel för att kunna förstå hur man ska åka på brädan.

Man behöver ingen speciell talang eller styrka. Vissa drakar kräver lite mer armstyrka, men de modeller jag föredrarr har det mesta av draget i kroken på selen. Då kan man använda armarna bara till att styra med och man orkar köra mycket längre. Tekniken övar man upp och beroende på förkunskaper kan man komma upp på brädan på allt från ett par dagars träning till någon vecka.

Utrustningen med en bräda, pris mellan 5 000 och 6 000 kr; en sele, pris mellan 1 000 och 1 500 kr; och en våtdräkt, pris omkring 2 000 kr; en drake, pris mellan 9 000 och 13 000 kr; kostar alltså någonstans mellan 17 000 och 22 500 kr. Tittar du istället på begagnatmarknaden så reducerar du direkt kostnaden till hälften. Men varning för gamla kajtar utan säkerhetssytem.

Klart man kan lära sig surfa på egen hand, men det är oftast en ganska dyr och tradig process. Titt som tätt den resulterar i historier om att bli släpad på land eller traschade kajtar. Vill man lära sig snabbt, säkert och faktiskt - relativt billigt, bör man gå kurs. Eller om man har en dedikerad kompis som kan lära ut. Det absolut bästa sättet är förstås att åka på Chohoocamp.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Inga kommentarer: