onsdag 1 augusti 2007

Den surtyska avundsjukan

Tyskar är ju inte kända för att vara det mest glada och uppsluppna folket i världen, åtminstone inte surtyskarna. Surfcentret som vi samarbetar med drivs av tyskar och en av dem är dessutom surtysk och heter Björn. Surtysken är någon slags verkmästare på centret och bestämmer hur allt ska fungera. Han tycker det är jättebra att vi använder de allra sköraste kajtarna för att då kan man sedan sälja dem till samma pris som de köps in för. Mina elever har råkat haft sönder en hel del drakar och då kommer direkt surtysken där och surar och skapar dålig stämning. Idag berättade han att Werner ville prata med mig efter dagens slut. Jag hoppade direkt på Werner och frågade vad det handlade om. Han berättade att jag tjänade mest av alla instruktörerna, hade sönder flest kajtar och att allt berodde på att jag var för mån om att mina elever hade det bra, att vi blev kompisar, att vi skrattar och har en skön soft stämning under hela dagen. Surtysken ägnar helst sina dagar åt att skrika på sina elever. Då har de tydligen inte sönder några kajtar. Jag tror inte ett skvatt på den metoden, däremot tror jag att det inte bara finns en svensk avundsjuka, det finns också en surtysk. Den handlar om att ingen ska få ha roligt.

Andra bloggar om: , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Var inte så positiv, glad, trevlig, rolig, framåt, stämningsskapande, ödmjuk...

var istället negativ, sur, otrevlig, tråkig, bakåtslickare, sprid dålig stäming, känslokall...

allt blir så mycket bättre då ju... surtyskjävlar... ska banka skiten ur dem... pisk ska de ha, dumma människor...

Charlie Chaplin