onsdag 30 maj 2007

Fördelen med en kitepimp

I morse ringde Werner och undrade om jag hade tid att undervisa några av hans elever. Absolut! Lite positivt cashflow sitter inte i vägen och jag gled ner till stranden för att se till att Justin och Sonja skulle kunna kajta innan de åker till Australien om en vecka. Vi åker till Las Tejitas för att köra i plattvatten. Det går bra, de är duktiga och vi börjar träna vattenstarter. Vi driver nedvind och får gå tillbaka längs stranden. På vägen upp hoppar en otrevlig fiskartyp på Justin. Eftersom Justin är elev så hoppar jag imellan. Fiskaren har riggat upp spön och blockerat hela stranden. Han slänger upp någon slags fiskekort och säger att det är förbjudet att kajta på stranden. Jag svarar honom att vi har alla tillstånd och om han har några problem så kan han prata med Werner, min kitepimp. Han vill inte prata och säger att om vi inte försvinner, ringer han polisen. Då förstod jag att han var infödd Teneriffan. Kanarier tycker nämligen inte om att lösa problemen själv. Istället ringer de polisen. Det spelar ingen roll om grannen har smutsat ner din tvätt, om någon startat en affärsverksamhet utan samtliga nödvändiga licenser, eller om någon undervisar/hjälper en kompis att lära sig kajta. Jag tycker att det är en riktigt osoft inställning och skickar ner Werner för att lösa det hela. Jag, Justin och Sonja kan glatt köra vidare. Ibland är det skönt att ha en kitepimp.

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: