fredag 14 mars 2008

In da township


Township kallas de kåkstäder där bara svarta bor. Lite här och var arrangeras turistturer till dessa områden. Jag hade inte tänkt mig att jag skulle göra någon tur till något township, dels är de dyra och dels kan jag tycka att det är lite pinsamt att stövla in någonstans där jag inte hör hemma … och det är t.o.m. helt uppenbart att jag inte hör hemma in da township.

Men så träffar jag Cas på Island Vibe. Han berättar om sina townshipturer som känns lite mer underground. Dessutom kostar de bara 80 Rand. Helt plötsligt blir jag hans ”brother from another mother, with different color” och han ska visa mig sitt township. Jag lockar med mig min norske kompis Skjalg och dessutom dyker Vince och Nike upp, två svarta killar från East Londons mer välbärgade förorter.

Vi vandrar runt bland skjulen medan Cas berättar hur saker hänger ihop. I ett av skjulen bor en sangoma, den traditionella häxdoktorn. I ett annat skjul hittar vi det lokala bryggeriet och får in en kanna umqombothi (det är Xhosa, så glöm inte att klicka med tungan från gommen samtidigt som du säger q och från kinden för x), som är ofiltrerad färsköl som smakar och ser ut som jäst välling. I ett tredje skjul bor Cas syster där vi får mat och öl. Sen ska vi till kyrkan.

Kyrkan är ett stenhus en bit bort. När vi kommer in vi sexsnåret, spelas det hög musik ur en knastrande högtalaranläggning, folk dansar spontant lite här och var, runt borden dricks det öl och allting påminner ganska mycket om vilken bar som helst … runt midnatt. Nike och Vince visar sig vara grymma rappare som får vårt bord att lyfta. Rappandet fortsätter när vi går hem genom den nu kolsvarta kåkstaden. Plötsligt dyker några andra killar upp ur mörkret och börjar utmana våra förortsrappare. Själv känner jag ungefär som mitt i filmen 8 Miles.

Innan vi kommer ut ur kåkstaden helt och hållet, säger Cas att vi är på väg in i ett område där vi kan behöva springa. De flesta av oss tänker att det är bäst att besöka en buske innan och rappandet fortsätter. Ett par stenar kommer farande genom luften och en träffar mig på låret. Vi skyndar oss bort och när vi kommit till lite lugnare kvarter frågar jag om stenarna kom för att vi var vitingar. Cas svarar: ”I don’t see any white people around here. You’re my brother from another mother.”


Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: