torsdag 6 mars 2008

Tips om du möter ett lejon

På bussen till Jeffreys Bay börjar jag prata med ett par som driver Nelspruit Backpackers i Mpumalanga alldeles intill Krugerparken. Killen är inte bara Backpackersföreståndare utan han är också guide, som brukar arrangera safari till fots i parken. ”Men du är väl förstås beväpnad?” Undrar jag och tänker på lejonen.
Han berättar att vapen ger en falsk känsla av trygghet. Lejonen har levt så länge med mäniskor i Afrika att de fått inpräntat i sina gener att vi är farliga. Men eftersom de inte är riktigt säkra kommer de att testa oss genom en låtsad attack. De rusar fram mot en, stannar några meter ifrån och ryter. Om man nu skulle välja att bete sig som ett byte och försöka fly, kommer lejonet att fortsätta attacken. Om man istället står kvar och visar sig orädd, inser lejonet att den har mött sin jämlike och man kan försiktigt gå därifrån. Det är också viktigt mot våra medmänniskor att inte låta sig ätas upp, eftersom lejonet kan inse hur lätta vi är att fånga och bli en Man Eater.

Mina största rädslor i livet har alltid var vilda djur, och nu äntligen vet jag hur jag ska hantera dem. Fast det vette katten, även om folk ibland kallar mig Adrenalin Junkie, känner jag att de så kallade extremsporter jag pysslar med, är små löjliga barnlekar i jämförelse med hans lejonpsykningar.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: