tisdag 18 mars 2008

Ur hand i mun

När man hänger med folk från andra kulturer får man lite perspektiv på tillvaron. Nej, jag menar inte norrmän, tyskar, engelsmän och australiensare … jag menar helt andra kulturer … som Xhosa och Zulu. När jag var yngre och pluggade en massa olika saker, kändes det som om jag väntade på att livet skulle börja. Det var alltid en massa planerande kring vad man skulle bli när man blev stor och vilken väg som var lämpligast dit. Jag har blivit mycket bättre på att leva i nuet. Det kanske har till viss del med kajtingen att göra. Då måste man ju ge sig hän när det blåser … för det kanske inte är vind imorgon. Men i jämförelse med Cas, en riktig Xhosaman och min townshipguide, är jag en hel byråkrati full av planer och struktur. När han hade fickorna fyllda av de pengar han tjänade på vår tur, hamnade på krogen och bjöd laget runt. Detta trots att han var utan el, för att han inte haft tillräckligt med pengar att köpa ny. Jag är inte ett dugg avundsjuk när han, utjagad av sin flickvän, dyker upp dagen efter vår tur, för att be om hjälp. Men jag kan ändå inte låta bli att bli imponerad över hur bekymmerslöst han lever sitt liv, till 100 % i nuet.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: