tisdag 18 mars 2008

Välkommen till Mauritius

I morse lämnade jag Sydafrika efter fem och halv månad. Självklart fullt pimpad för en bekväm flygresa i en välbalanserad blandning av kläder från Billabong, Quiksilver och Rip Curl. Förutom den numera hysteriska flygsäkerheten är Air Mauritius är smidigt. Det är inga extra kostnader för surfbrädor och liknande. Flygplatskillen var en aning osäker på om han skulle låta mina femtio kilo passera utan övervikt, men lät mig gå.

När jag däremot skulle ut genom tullen, fortfarande fullt pimpad i en välbalanserad blandning av kläder från Billabong, Quiksilver och Rip Curl, får jag höra: ”Excuse me Sir, can you please follow me.”
Jag tycker det är spännande, jag har aldrig blivit tagen av tullen tidigare. Jag får svara på tusen frågor om vad jag ska göra på Mauritius, var jag ska bo och vad jag sysslar med egentligen. Jag får förklara att jag har örondroppar för att mina öron lätt blir inflammerade i vattnet, att varenda surfare behöver sexwax för att inte glida av brädan, att trots att jag är svensk inte har en gnutta alkohol med mig etc.

”Ok Sir, if your friend that is supposed to meet you, is outside waiting for you, everything’s fine.” Säger den ena tullkillen och vi börjar gå mot utgången. Jag vill egentligen fråga vad som händer om han inte är där, men vågar inte provocera och låter bli. När vi kommer ut ser jag inte till Kelby någonstans. Min sydafrikanska mobilabonnemang fungerar inte på Mauritius och jag börjar bli nervös. Tullkillarna säger att de väntar tills han dyker upp. Efter ett tag får jag tag på en kille med telefon. Han får i sin tur tag på Kelby, som står och väntar vid den vanliga utgången, tullkillarna tog ut mig vid sidan av. Kelby dyker upp och så är allt i sin ordning igen … men det är nästan så att jag funderar på att börja resa i skjorta och slips. Det är ju självklart coolt att se ut som fullt pimpad surferdude i en välbalanserad blandning av kläder från Billabong, Quiksilver och Rip Curl. Men det kan också vara så att jag ser ut som en drug lord, och det kanske är kul men det är inte särskilt praktiskt.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: