onsdag 4 juli 2007

Att vara kitesurfinglegend

Mark Shinn är kitesurfinglegend och en av våra business partners här i El Médano. Han är framför allt legend sedan år 2002 då han vann båda de internationella världscuperna PKRA och KPWT. Sedan dess har de båda organisationerna ändrat regelverket och det är inte längre tillåtet att tävla i båda under ett och samma år. Därför är Marks bedrift oslagbar och därför kan han idag titulera sig kitesurfinglegend. När han var som störst rådde en annan åkstil med höga hopp och trick där man tar av sig brädan i luften. Stilen kallas för Old School. Mark är fortfarande en otroligt vass allroundåkare, men kan inte direkt konkurera med dagens freestylestjärnor Aaron Hadlow och Ruben Lenten, och tävlar därför inte längre. Idag driver han brädtillverkaren Nobile och ett kitecenter i El Médano.

Det intressanta med en kitesurfinglegend är faktiskt inte legenden själv, utan det är dennes omvärld. Viktor (som var här till och med igår) var oerhört nöjd när kunde säga:
- Idag var det bara jag, Johan, Evelin och Mark Shinn uppe vid vågorna.
Men det absolut roligaste är den engelska surfcommunityn. De har en otroligt stor vördnad för Mark. Om de vill säga något kitesurfingrelaterat som inte ska kunna ifrågasättas, säger de:
- I talked to Mark Shinn and he said ...

Andra bloggar om: , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har som stolt person också träffat Mark Shinn. Jag tog ner hans kite... Frågade honom om han var i Malmö för 6 år sedan tillsammans med Robbie Naish. Han svarar lite avståndstagande att det var Chris Gilbert. Jag slänger ur mig en fråga om hans bräda är bra för att rädda situationen. Han säger - it's good. Jag ler, han ler inte... Jag har pratat med legenden, fast jag är egentligen inte gladare för det...
/Lidde