måndag 23 juli 2007

Jag har tagit rekordet!!!

Mina två första dagar i världscupen var bland de värsta i mitt liv. Alla mina ”värsta-tänk-bara-scenario” inträffade med mer där till. Jag tänker inte tråka ut er med alla detaljer, men tänk dig att du blir rånad, slagen och sen måste säga tack. Ungefär så. Det fanns givetvis ingen speedbräda till mig till tävlingsdagen, jag hade litat på fel personer. Jag hoppades att det skulle gå att köra banan med en vanlig bräda (även om jag nu inte ens hade min vanliga freestyle bräda, sedan den blivit flis när Johan provade köra speed på den). Så där står jag med en lånad twintipbräda från nittiotalet. Förhållandena är kassa för speed. Vinden är bra, typ 40 knop, fast byig, men sedan kommer vågorna till detta. Det är inte bara choppigt, utan det är meterhöga vågor. Jag kraschar, kraschar, kraschar och kraschar. Heaten är två timmar långa. Man tar först höjd upp och sedan har man en kilometer ner, varav femhundra meter är sträckan där tiden tas. Alla som kajtar vet hur sjukt tungt det är att ta höjd upp för mer än en kilometer, men det jobbiga är ju att köra ner. Mjölksyra i hela kroppen. Och det är inte bara ett heat per dag utan två, till och med tre. Och jag bara kraschar varje gång. Och slår mig givetvis, vattnet är inte mjukt när det går fort. I slutet på andra dagen kraschar jag upp på stranden och konstaterar att jag pallar inte mer. Jag har fått galet mycket stryk, självförtroendet likaså, så jag bestämmer mig för att avbryta och skippa sista heatet.

Sjoukje som har två brädor säger att jag kan låna hennes bräda för nästa dag. Men när jag lägger mig på kvällen känns det jävligt jobbigt.

När jag vaknade idag kändes det ändå lite bättre, jag skulle få en riktig bräda. Efter dagens informationsmöte går jag upp till toppen av strippen, jag har för ont överallt för att orka kajta hela vägen upp för strippen. Jag hoppar upp på denna underliga kreation som kallas speedbräda. Tar fart, glider, flyger genom hela strippen. LÄTT! Numer ligger det svenska svenska kitesurfingrekordet och tillika overallseglingsrekordet för kvinnor 22.66 knop på och det är Evelin Vastero som har det. Imorgon satsar jag på att överträffa mig själv.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

6 kommentarer:

tenah sa...

Grattis till rekordet!! Visste att du skulle ta det =)

Grymt!!

Emma sa...

Weee! Grattis =)

Oskar E sa...

Nice! Grattis!!

Anonym sa...

Grattis Ewelin! Bra kämpar glöd

Anonym sa...

Grymt jobbat, Grattis!

Anonym sa...

Gooooooooooooooood Evelin. Du är en riktig champ...
Lidde