måndag 22 oktober 2007

En traditionell konservativ Afrikaans

Jag blir sittande kvar på baren med en av tjejerna för att hålla henne sällskap medan hon dricker upp sitt glas vin. Jag vet inte riktigt hur vi kommer in på ämnet, men av någon anledning börjar hon predika om att hon är traditionell konservativ Afrikaans, men sedan de svarta tog över har hon förlorat mer och mer av sin kultur och sitt språk. Hon fortsätter med att berätta att det som de gjorde med landet under 70- och 80-talet byggde upp det och skapade en stark nation, nu är är det bara kaos. Hon förklarade att det beror på de svarta - de har ingen hjärna. Hon pekade på några svarta runt i baren och förklarade att de är ok, de jobbar med oss och vet sin plats. Och så fortsatte hon med en retorisk fråga om vad som händer när man börjar blanda svarta och vita.

Allt eftersom hon bygger upp sin monolog blir jag mer och mer obehaglig till mods. Jag kan för lite om Sydafrikas kultur och historia för att riktigt förstå vad hon säger, men blir äcklad av resonemangen och vill bara bort.

Andra bloggar om: , , , , ,

1 kommentar:

Marinus sa...

Jovisst, Sådana afrikander finns. Jag har till och med träffat somliga som fullt allvarligt påstår att svarta inte har en själ. Men de flesta jag har träffat inser att det är nya tider nu och att man måste bygga upp ett nytt samhälle tillsammans. Jag anser att man är på rätt väg, trots alla svårigheter. Hur många generationer tog det för oss att bygga upp ett (någorlunda)fungerande och demokratiskt samhälle?