onsdag 24 oktober 2007

Lingonsylten - Svenskhetens ryggrad

Jag tänkte återgälda en del av mina värdar gästfrihet genom att bjuda på middag ikväll. Borde ju förstås laga något svenskt, men det står lite still just nu. Kommer på köttbullar, men det kräver väl lingonsylt? Sen kommer jag på Biff lindström, men kräver inte det också lingonsylt? Kåldolmar? Lingonsylt! Raggmunkar? Lingonsylt! Förvisso kan jag inte komma på att jag åt så värst mycket lingonsylt när jag var i Sverige, men just nu verkar det vara den viktigaste unika produkten i svensk mat. Var det inte t.o.m. någon gammal svensk kung som myntade något i stil med "Land skall med lingonsylt byggas"? I vart fall ... lingonsylt står inte att finna ... och jag måste ha ett alternativ. Är coq au vin svenskt?

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: