söndag 13 april 2008

Manawa – skillnaden mellan liv och död

Manawa är den vågspot som ligger ungefär två km ut, långt utanför det vanliga revet och sydväst om kitestranden i Le Morne. Igår kändes som en bra dag att bekanta oss, Manawa och jag. När jag kommer ut ser jag en drake ligga och flyta bland vågorna. Det kan vara ganska farligt att krascha draken bland stora vågor, så jag kajtar dit för att kolla om jag kan hjälpa till. Jag kommer fram till en söndertrasad kite, men ser ingen människa i närheten. Det känns klart olustigt och jag börjar titta runt omkring mig, Från toppen av en våg ser jag en kille vinka från en vågdal längre bort. Jag kajtar till honom för att sedan bogsera in honom till stranden. ”Thanks for saving my life.” Säger han när vi skiljs åt.
Det värsta är att han förmodligen hade rätt. Det är inte bara en person som har dött för att de inte lyckats ta sig igenom de starka strömmarna. Men så gör jag en insats som kanske är skillnaden mellan liv och död. Det känns fascinerade. Inte för att jag skulle kalla mig våghals, men med döden närvarande känns livet mer intressant.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: