måndag 28 april 2008

Skötselråd för vuxna öronbarn

Eftersom jag har haft löjligt mycket problem med mina öron det senaste halvåret, har jag empiriskt kommit fram till några sätt att hantera mina öron i vatten. På Arlanda blev jag hämtad av min bror, Öron-Näsa-Halsläkaren, och kunde verifiera och spetsa till skötselråden. Så här kommer de:

Öronvax skyddar örat. Om man låter hörselgången vara lite lagom vaxad och fin, kan inte kallt vatten lika enkelt skicka in de ondskefulla bakterierna. Använd alltså inte Topz.

Om man rensar hörselgången med Topz skapas små repor där små elaka bakterier kan krypa in. Använd alltså inte Topz igen.

Om örat ändå pluggar igen beror det oerhört sällan på en vaxpropp. Förmodligen har några små ettriga bakterier slunkit in. Gå till en läkare och greja fram lite schyssta örondroppar. Ju förr desto bättre. Men låt fortfarande bli att använda Topz.

För att kunna kajta med öroninfektion skaffar man sig öronproppar för vattenbruk. De kan man också använda till att hålla örondropparna på plats. Och tänk inte ens tanken på att använda Topz.

Inga kommentarer: