onsdag 30 april 2008

Manliga mystiska ritualer


När jag läste MBA-programmet hade jag en favoritkompis för alla projektarbeten. Han var från Påskön och av en kanske inte alltför konstig anledning pratade vi ibland om ön och dess stenstatyer - Moaierna. Jag gillade hans idé om varför de skapades. Han trodde inte ett skvatt på teorier om religiösa motiv eller något liknande. Istället trodde han att det handlade om några grabbar som ville hänga, slänga käft, skratta och kanske slippa hemmets plikter. Moaierna hittade de på som någon slags viktig ursäkt för att få hänga, slänga käft och skratta tillsammans.

Idag har jag ägnat mig åt en modern variant fenomenet av grabbar som vill hänga, slänga käft och skratta tillsammans. Idag har jag vårrustat familjens segelbåt. Båtklubben känns som en av den manliga manlighetens sista utposter, där män gör jobbet och pratar porositet i olika färgtyper, lämpliga vax för skrovet och nya tuffa verktyg. Kvinnorna kommer med kaffe och smörgås i en korg. Allt bara för att killar vill göra saker tillsammans. Kitesurfingen är faktiskt lite likadan, även om jag jobbar hårt för att skapa fler kvinnliga kitesurfare. Än så länge får jag mestadels hänga, slänga käft och skratta tillsammans med andra grabbar. Fast det är ganska kul det också.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: