tisdag 29 maj 2007

Medelmåttan i Europeisk trafikdödstatistik

Mina största adrenalinkickar i livet som kitesurfare på Teneriffa, handlar ganska lite om just kitesurfing. De kommer från bilåkandet. Jag vet inte riktigt vad det är som gör att man måste våga liv och lem, för att under mötande trafik, fylla en lucka på max 20 m till framförvarande bil. Inte heller vad som gör att man måste behålla sin fart och fil på motorvägen, utan större intresse att släppa in nya trafikanter från påfarten. Jag tror att det har med någon slags medelhavsbuffelmachokultur att göra, och ser ganska tydligt sambandet mellan den attityden och att det stryker med ett 100-tal personer i spansk trafik efter en långhelg. Ännu har jag inte hört talas om någon som har fått minsta bot för att ha kört för fort eller legat för nära framförvarande bil. De flesta klarar sig t.o.m. när de kört aspackade. Däremot har väldigt många jag känner fått böter för att ha talat i mobiltelefon, eller inte haft säkerhetsbälte - speciellt innan jul och sommarens semestrar. Jag var helt övertygad om att det här var Europas värsta trafikkultur, och så läser jag i Svenskan att Grekland är värst. Spanien är bara en medelmåtta i Europeisk trafikdödstatistik.

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: