lördag 17 november 2007

En utflykt till glamouren

Efter lektionen berättade Angus att han och François skulle på ett möte på en vingård i Tulbagh, 1,5 timmes bilfärd från Langebaan. Angus är skulptör och François är arkitekt och landskapsarkitekt. De skulle diskutera lite utställningar och titta på vad de skulle kunna göra med vingården. ”Gillar du konst? Vill du följa med?”, frågade Angus. ”Klart jag gillar konst.”, sa jag och så satt vi i bilen på väg mot Tulbagh.

En resa genom ett vackert böljande odlingslandskap i gulbruna färgtoner, mellan de stora horstförkastningar som skär av landskapet, och upp i en dal som kantas av taggiga berg. Med Saronsberg i ryggen kör vi till sist in på vingården med samma namn. Vi går igenom en park med några av Angus skulpturer, klassisk musik spelas i bakgrunden och gör entré i den kombinerade vinkällaren, galleriet och provningsrummet. Jag får ett glas Full Circle i min hand, det Shirazvin som fått pris som Sydafrikas bästa vin.

Efter en stund dyker Nick upp. Nick är Saronsbergs ägare. För några år sedan köpte han en 500 ha stor fruktfarm, handplockade en vinodlare och en vinmakare, och bestämde sig för att leva ut sin passion - vin. Vi provar igenom fantastiska prisvinnande viner allt medan vi vandrar igenom galleriet och produktionsanläggningen. Vi lyssnar på klassisk musik och pratar om vin och konst. Kvällen avslutades förstås med en braai på gårdens boningshus.

När jag kom tillbaka till Langebaan och mitt vanliga beachbumliv kändes allt som en saga. Visst skulle jag gärna ha en vingård, men när jag under kvällen satt och pratade med sonen från granngården - den äldsta vingården i Sydafrika där samma familj producerat vin sedan 1700-talet – sa han att han gärna skulle byta med mig.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer: