måndag 19 november 2007

Jag - arvsprestationsångestanpassad!

Den vanligaste frågan jag får av mina elever är: ”Hur går det för mig i jämförelse med alla andra?”. Så även när man har bestämt sig för att göra något totalt onödigt, för att koppla av eller uppleva något annat, vill man vara bra på att göra något totalt onödigt. Och inte nog med det, man vill helst vara lite bättre än alla andra, ha lite lättare att lära sig och helst också vara en naturbegåvning. Jag tror att den gamla arvssynden i det västerländska samhället, numer är ersatt av en modern arvsprestationsångest. Och självklart, liksom den katolska kyrkan är arvssyndanpassad, är jag arvsprestationsångestanpassad. Alla mina elever är förstås lite bättre än genomsnittet. Jag behöver inte ens ljuga.

Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer: