måndag 31 december 2007

Ålderns ickebetydelse

Klockan är tolv och vi är på Kaktus. Jag och Fiffi står och pratar med Mikae och hennes bror. Plötsligt dyker det upp en kille som verkar vara något år äldre än jag. Han tilltalar Mikae med en sträng röst och säger : ”Gimme your glass!”
Hon ser aningen förfärad ut men gör som hon blir tillsagd. Efter att provsmakat hennes drink ser killen mycket bister ut, tar henne i armen och drar iväg henne. Jag står kvar och undrar vad händer. ”She’s only 16. That was our father.” Säger hennes bror.
Sen jag blev kitesurfare har ålder slutat vara viktigt. Jag har nästan slutat tänka på hur gamla folk är och värdera dem efter det. Det som betyder något är istället vad man gör och hur man är. Jag gillar det skarpt och genom att hänga med folk som är mer än hälften så gamla som jag känner jag att det inte hänt så mycket sen jag själv var i den åldern. Det som hänt är att jag blivit tryggare i mig själv och fått ett bättre självförtroende. När jag sedan hänger med folk som är dubbelt så gamla som jag får jag perspektiv på vad som komma skall och ser att man kan vara cool även när man blir vuxen på riktigt. Det hänger inte på åldern, det hänger på personligheten och för att inte skrämma iväg de allra yngsta kommer jag hädanefter svara frågan ”Hur gammal är du?” med ett ”Hur gammal vill du jag ska vara.”

Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: