tisdag 8 januari 2008

Det kulturella imperativet

Du känner väl till det kulturella imperativet? Du vet det fenomen som gör att du får beröm för att du läser böcker (Nåväl, kanske inte Liza Marklund och Jan Guillou) och om du går på teater får du höra: ”Du är så duktig.” (Förutsatt att det är något mer avancerat än en buskis eller fars) Fast det här gäller ju kanske mest i finkulturella centrum, som t.ex. Stockholm. Jag lever fjärran från detta och min kultur är surfkulturen. Konsumtionskultur som böcker och teater är därför ganska oviktiga i min värld. I surfkulturen är det istället viktigt med episka kiteupplevelser och/eller vilda festkvällar. Men jag gillar finkulturens uppmuntrande ton och det faktum att man är duktig när man tar sig an kultur. Så när någon utbrister: ”Oh man what a night yesterday. I was fucked … fucked. Man down.” då brukar jag svara: ”Well done my friend, you’re such a good boy/girl. I’m proud of you.”

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: