onsdag 16 januari 2008

Inte hela sanningen

Under vår downwinder i Table View, lämnade jag och Viktor kvar Fiffi och Maria utanför Bestbutiken. Sedan kajtade vi ner den sista biten till Doodles och packade ihop våra kajtar på parkeringen nedanför. En annan kajtare kom upp från vattnet och frågade om lift. Viktor tyckte vi kunde köra honom så att han också kunde stanna på Northbutiken och köpa en Vegas sjua. Jag kände att det inte var helt rätt, men kom inte riktigt på vad som var fel. När vi kom tillbaka insåg jag vad som var fel: Fiffi och Maria hade fått vänta kalla och trötta, utan ombyte och utan pengar, i över en timme. Jag beslutade mig för att inte berätta var vi varit.

Viktor var ganska nöjd med sin nya drake och berättade dagen därpå att han skulle ta oskulden på sin nya sjua. Tjejerna pusslade förstås ihop vad som hänt, frontade Viktor och därefter mig: ”Så ni åkte alltså och shoppade när vi stod och frös i Bestbutiken?”
”Hmm, jo.” Svarade jag.
”Visst att Viktor kunde göra så, men du Johan? Du kan vänta dig en gruvlig hämnd.”
Förvisso tycker jag inte om att ljuga, men ibland behöver man kanske inte berätta hela sanningen. Då får man nämligen invänta den gruvliga hämnden.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: